Digital

Digital

Nieuws

Kun jij de overheid nog een factuur sturen in 2017?

Vanaf 1 januari 2017 zal de Rijksoverheid geen papieren facturen of de simpele vervanger daarvan, een mailtje met een pdf-bijlage, meer in behandeling nemen. Leveranciers, van ZZP’er tot multinational, moeten zich allemaal houden aan de nieuwe voorschriften. Via het eigen digitale factureringssysteem of via de website Digipoort. Dat schrijft AG Connect.

De bedoeling is dat digitaal factureren minder duur en lastig wordt.
Niet iedereen is ervan overtuigd dat die doelstellingen snel gehaald zullen worden. Leveranciers uiten hun zorgen. Een woordvoerder: “We zijn nog steeds aan het soebatten over welke informatie welk ministerie wil ontvangen. De ministeries komen continu met andere eisen en er zitten te veel mensen aan tafel. Dat komt de communicatie niet ten goede. Het mkb en grootzakelijke klanten wachten af.”

Een andere ondernemer: “95% van het bedrijfsleven stuurt pdf-bestanden, waarom is er geen overgangsregeling ingesteld?”

MKB Nederland en het ministerie van Economische Zaken zijn veel meer in een kerststemming en delen de zorgen van de toeleveranciers niet: “Alle bedrijven in Nederland zijn in principe klaar om elektronische facturen aan te maken en naar de Rijksoverheid te verzenden.”

Bron: AG Connect december 2016