Digital

Digital

Nieuws

Simpel werkt wel

De gemeenten Apeldoorn, Zoetermeer en Midden-Delfland hebben een gezamenlijke proef gedaan met digitaal aangeven van vermiste reisdocumenten. De proef kreeg de naam StopID. Erg ingewikkeld van opzet was de proef niet. Burgers konden het kwijtraken van een reisdocument doorgeven via een digitaal formulier. De proef is, wellicht louter vanwege zijn eenvoud, geslaagd. Dat meldt Digitaal bestuur namens de Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken.

De gemeenten ontwikkelden het webformulier samen met het ministerie van BZK. Het formulier is – nu de test geslaagd is – voor iedere gemeente in haar digitaal loket te hangen.

De NVVB adviseert het formulier achter Digid te plaatsen: dat maakt alles administratief wat veiliger en gemakkelijker en voorkomt dat lollige studenten of echtparen verwikkeld in vechtscheidingen er misbruik van maken.
Iedere gemeente verwerkt de gegevens uit de ontvangen formulieren direct in de Basis Registratie Personen.

De gemeente moet nog wel beoordelen of er een indicatie is van misbruik. In dat geval moet de gemeente aangifte van identiteitsfraude doen bij de politie.

Overigens is het pas vanaf 1 november 2016, dankzij een wetswijziging, toegestaan om digitaal aangifte te doen van de vermissing van reisdocumenten.

Bron: Digitaal bestuur oktober 2016