Digital

Digital

Nieuws

Mensen zijn net kinderen, maar vuurtje stoken helpt

Als het gaat om veranderen, blijven mensen kleine kinderen. Dat is ongeveer de conclusie van een alleraardigste column van Hans Bezemer in AG Connect, de voormalige Automatiseringgids. De tekst is alweer van september, toen de temperatuur nog zomers was, maar is toch zeker de moeite waard. De opening is prachtig en krachtig:

“Wellicht herkent u het. U zegt tegen uw zoontje dat ie naar bed moet en van het ene op het andere moment verandert uw rustige woonkamer in een oorlogsgebied. Wat meer ervaren ouders weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Ze kondigen het gewoon aan. Als het journaal begint ga je naar bed. Probleem opgelost.

Nu hebben we met z’n allen wel het idee dat kleine kinderen groot worden, maar in de praktijk valt dat vies tegen. Verandermanagers kunnen erover meepraten. Probeer maar eens iets te veranderen aan de bedrijfscultuur of de werkwijze. Ik geef je op ’n briefje dat de hel losbreekt. En alles is natuurlijk ‘de schuld van het management’. Ja. En dat weten ze ook. Daarom moeten er dingen veranderen. Maar hoe breng je dat nou? “

Wie denkt dat we te maken hebben met een onoplosbaar probleem, een ‘condition humaine’ (zoals de constatering dat communiceren tussen mensen sowieso onmogelijk is), heeft het mis, volgens de schrijver.

Hij introduceert een techniek die hij ‘vuurtje stoken’ noemt.

Stap één: als je iets wilt veranderen in je organisatie, beleg dan een bijeenkomst met een aantal mensen die veel contacten in de organisatie hebben. Leg ze je ideeën voor, maar doe alsof je het niet echt van plan bent. Doe alsof het elders gebeurt, in Amerika. Gebruik een paar keer ‘stel je voor dat…’ En beëindig de bijeenkomst.

De aanwezigen zullen zich niet bedreigd voelen, maar iets van het verhaal blijft hangen in hun hoofd. Ze praten erover met anderen. Het vuurtje gaat zich verspreiden. En het zou zomaar kunnen dat een paar mensen in de organisatie er publiekelijk voor uitkomen dat ze wel iets zien in de ideeën die gebracht zijn alsof ze ver van hun bed zijn.

Als dat gebeurt, is het tijd voor stap twee. Zet die paar mensen bij elkaar en probeer ze ertoe te bewegen om de ideeën concreter te maken. Maak ze een beetje warm, maar voorkom dat ze de gedachte krijgen voor je karretje te worden gespannen.

Weer even geduld hebben na deze bijeenkomst. Maar als het goed is, verspreidt het vuurtje zich verder. En dan heb je opeens ‘betrokken medewerkers’ in je organisatie die ‘zelf het initatief genomen hebben’ om ‘de werkwijze ingrijpend te verbeteren’ en zelfs met ‘concrete plannen’ komen.

Als er dan nog mensen in de organisatie zijn die willen tegenwerken, dan ligt het niet aan jou.

Een aardige verandertactiek om eens uit te proberen.

Bron: AG Connect september 2016