Digital

Digital

Nieuws

Slimme bril helpt magazijnmedewerker

Toen Google met zijn slimme digitale bril, Google Glass, kwam, leek het bedrijf zijn tijd ver vooruit.
De technologie van de slimme bril is in de tussentijd verder ontwikkeld en wordt uitgebreid toegepast.

Er zijn twee soorten slimme brillen beschikbaar: de ene voor augmented reality (AR) en de andere voor virtual reality (VR). Het belangrijkste verschil is dat je met een VR-bril een niet-bestaande wereld binnenstapt, terwijl de AR-bril nuttige of onnuttige informatie toevoegt aan de werkelijkheid. De AR-bril blijkt al veel praktische mogelijkheden voor het bedrijfsleven te bieden. Bijvoorbeeld in het logistieke proces.

Een deskundige tegen Management Team: “In de voedingsmiddelenindustrie biedt dit echt toegevoegde waarde. Sommige zaken zijn lastig met je stem vast te leggen, zoals barcodes van tien cijfers of gewichten van 6 cijfers of meer. Dan voegen de mogelijkheden van de AR-bril echt iets toe.”

Ook kunnen magazijnmedewerkers zelfs in enorme magazijnen van de ene op de andere dag de weg vinden: “Met een slimme bril ziet een orderpicker niet alleen de gehele order, maar ook de locaties en de route binnen het magazijn”

Het is dus maar een kwestie van tijd en je vindt de slimme bril terug in de supermarkt. Even je boodschappenlijstje inspreken en de bril leidt je optimaal de winkel door, daarbij rekening houdend met de drukte van het moment.
De winkelier moet dan wel een softwarematige voorziening inbouwen om te zorgen dat je je impulsaankopen niet vergeet.

Terug naar het bedrijfsleven. Andere praktische toepassingen van de slimme bril:

  1. medewerkers kunnen eenvoudig en snel worden gewaarschuwd voor gevaarlijke situaties
  2. medewerkers kunnen ter plekke veiligheidsinstructies krijgen
  3. als medewerkers even niet weten hoe ze verder moeten, kan de manager via de bril meekijken.

Stoute bedrijven kunnen zelfs software inbouwen die het de manager mogelijk maakt ieder gewenst moment mee te kijken met zijn medewerker. Bijvoorbeeld om te zien of die niet Facebook aan het bezoeken is.

Overigens heeft geen enkel magazijn de garantie dat AR-brillen alleen het proces versnellen. Alleen al het koppelen van de AR-systemen aan de backoffice kan rampzalig veel investeringen vragen.

Met andere woorden: de mogelijkheden zijn nieuw, de remmingen ouderwets.

Bron: Management Team oktober 2016