Digital

Digital

Nieuws

BlackBerry is nu een dwerg

BlackBerry stopt met het maken van smartphones. Van marktleider tot bedrijfje met veelal waardeloze patenten. Blackberry zag te laat dat de markt iets anders wou dan Blackberry deed. Knack beschrijft kort hoe het zover heeft kunnen komen.

De basis: Blackberry was zo dominant in zijn eigen markt, dat het niet in de gaten had dat concurrenten iets nieuws begonnen. De markt veranderde niet, er kwam gewoon een nieuwe markt naast, en die trok alle klanten weg uit de oude markt.

Tien jaar geleden verscheen de iPhone van Apple. Windows Mobile, Palm, RIM (het vroegere BlackBerry) en Symbian (Nokia) beheersten in die tijd de mobiele-telefoonmarkt met apparaten waarmee je kon e-mailen. Social media hadden nog weinig voet aan de grond, zeker niet op mobiele toestellen, en om een video te kunnen maken moest je eerst een videocamera aanschaffen.

Apple (en Google) veranderden dat ingrijpend. Ze maakten de smartphone interessant voor de gewone consument. En die gewone consument wilde vervolgens zakelijk ook alleen nog werken met Apple- en Google-dingen.

Aanvankelijk profiteerde Blackberrt mee. In 2008 verdubbelde het bedrijf zijn marktaandeel tot twintig procent en leverde het tientallen miljoenen toestellen. Het bedrijf was daarmee zo in de wolken dat het niet meer op de omgeving lette. Apps als Whatsapp maakten berichtenverkeer tussen alle smartphones gratis. Een vast toetsenbord interesseerde steeds minder mensen. App-ontwikkelaars keerden zich van Blackberry af. Alleen nostalgici kochten het apparaat nog.

Zo gaat dat in de digitale wereld: een neerwaartse spiraal is niet te keren, en de winnaar pakt de hele markt.

Bron: Knack oktober 2016