Digital

Digital

Nieuws

Nederlander tamelijk tevreden met overheid

Als je een onderzoek wilt publiceren met lage cijfers, dan kun je het beste een onderzoek doen naar de tevredenheid van de gemiddelde Nederlander over wat dan ook. Je bent verzekerd een verzameling gezeur, geklaag en gemopper.
De Nationale Ombudsman organiseerde een onderzoek naar de tevredenheid van de Nederlandse burger over de overheid. Vijfhonderd mensen mochten meedoen.
“Nederlanders geven de overheid een magere voldoende,” concludeerde Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen. Dat is eigenlijk een heel behoorlijk cijfer.

Wat hebben Nederlanders te klagen over de overheid? Ze constateren dat ambtenaren niet altijd slim genoeg lijken om een probleem op te lossen. Daarnaast vinden ze het vervelend “dat ze vaak niet weten waar ze aan toe zijn”. De helft van de ondervraagden antwoordde ‘ja’ op de expliciete vraag van de Nationale ombudsman of juist onze Reinier “zich sterk moet maken voor een betere communicatie tussen overheid en burger en voor het sneller oplossen van problemen”.

Van Zutphen: “Dit is een duidelijke boodschap. Er is meer aandacht nodig voor het contact en de relatie met burgers. De overheid moet meer actief luisteren.” Een wat merkwaardige conclusie, want eigenlijk zeggen ondervraagden dat de Ombudsman zelf aan de bak moet.

Tot slot nog een aantal open deuren. Een kwart van de Nederlanders vindt het ‘frustrerend dat er onvoldoende begrip is voor persoonlijke situaties’. Met andere woorden: ze krijgen hun zin niet. Verder willen mensen zelf bepalen hoe zij contact leggen met de overheid. Wat het ook kost.

Kloppen deze mensen ooit met hun grieven aan bij de Ombudsman? Nee, zij weten hem niet te vinden… tijd dus voor een wat actievere Ombudsman. En inderdaad: die Ombudsman is deze week een campagne gestart om bekender te worden.

Bron: Nu.nl september 2016