Digital

Digital

Nieuws

Objectgeoriënteerde gegevens slimmer archiveren

Documenten en andere gegevens die iets te maken hebben met objecten, moeten vaak onnoemelijk lang worden gearchiveerd en toegankelijk gehouden. Gegevens over een brug, wegdeel of treinspoor wil je kunnen raadplegen zolang die objecten bestaan. Vele tientallen jaren. En dat in een wereld waarin de ICT – die digitale terugvindbaarheid mogelijk moet maken – zich razendsnel ontwikkelt. Een uitdaging, niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.

Bruce Gilpin is mede-oprichter en directeur van Versity software. Hij heeft een missie, volgens Dutch IT Channel: “het archiveren van objectgeoriënteerde databestanden veel slimmer, sneller en goedkoper maken.”
De markt voor zulke gegevens wordt momenteel gedomineerd door een aantal groten: Oracle, IBM, SGI en Quantum. Ze verdienen goed aan het archiveren van objectgegevens. Vooral omdat klanten die eenmaal voor hun software hebben gekozen, er nauwelijks vanaf kunnen.
Versity doet het anders: het Amerikaanse bedrijf biedt zijn product in abonnementsvorm op maandbasis aan. Het contract kan op ieder gewenst moment worden beëindigd.

Gilpin: “De eerste zekerheid die we onze klant geven is dat een archief altijd zonder kosten geopend kan worden. Dus ook al ben je geen klant meer, je bestanden zijn altijd zonder kosten te benaderen.”

Versity pakt het helder en pragmatisch aan. Het bedrijf kent een platte organisatie met een direct benaderbare helpdesk. Versity verbetert zijn software voortdurend via een ‘agile ontwerpfilosofie’ die onder meer zegt dat – als het nodig is – de ontwerper de klant te woord staat en zelfs bezoekt. Alles voor een goed product dat aansluit bij de wensen van de gebruiker!

Versity heeft iets zeer bijzonders. Gilpin verklaart: “We hebben een krachtig bestandssysteem ontwikkeld dat een echte scale-out, zelfs naar archieven op tape, mogelijk maakt. De kracht van het concept is dat we alle objecten combineren in één enkel archief dat dus als een enkel bestand wordt weggeschreven. Door niet veel kleine, maar juist weinig grote bestanden op te slaan, kan veel snelheidswinst verkregen worden.”

Versity heeft al flink wat klanten in de olie- en gasindustrie, de gezondheidszorg, de overheid en het bedrijfsleven. De grote kracht van Versity is, zegt de baas, dat hij ‘de industrie wil vernieuwen’. Niet de bestaande markt uitmelken, maar nieuwe technologie ontwikkelen.

Versity is nog op zoek naar partners die zich al hebben bewezen in de markt van digitale opslag en archivering. Dus als u nog wat schijfruimte over heeft…

Bron: dutchitchannel.nl juni 2016