Digital

Digital

Nieuws

Internet moet niet te persoonlijk worden

Steeds meer mensen winkelen digitaal, ja zelfs mobiel, en om die manier van winkelen te bevorderen, maken webwinkeliers steeds meer gebruik van gepersonaliseerde middelen om kopers te verleiden. De Amerikaanse consument is daar vaak helemaal niet blij mee, meldt Accenture als conclusie van een onderzoek onder warenhuizen.

Waar hebben consumenten het meest een hekel aan?
Aan websites die weten wat de inhoud van het digitale boodschappenmandje is voordat betaling heeft plaatsgevonden. En aan het tonen van reviews van vrienden of bekenden bij het bekijken van een product.
Blij zijn mensen met instant aanbiedingen, sites die werken op alle devices en aangepaste aanbiedingen op basis van op internet gezochte producten.

Verdeeld zijn de meningen over het verschijnsel “om online aanbevelingen te krijgen van een personal shopper, met de mogelijkheid te chatten”. Veertig procent van de mensen waardeert dit, een kwart vindt het zeer onprettig. Persoonlijke aanbevelingen van zo’n shopper vallen bij de meerderheid niet in de smaak. Dan komt internet echt te dicht bij de persoonlijke levenssfeer.

Overigens heeft een meerderheid van de Amerikaanse kiezers weinig vertrouwen in de oprechtheid van webwinkeliers. Liefst 57 procent is bezorgd over eventuele diefstal van persoonlijke informatie.

Bron: Emerce juni 2016