Digital

Digital

Nieuws

De grootste kantoorergernissen zijn…

De top drie van kantoorergenissen. Doe eens een gok?
a) het zaaksysteem
b) SharePoint
c) collega’s

We vergissen ons. FMM heeft een onderzoek gedaan onder een groot aantal kantoorwerkers over de grootste ergernissen die zij op de werkplek ervaren.

De top drie blijkt te zijn:
1. Egoïstische managers
2. Eindeloos vergaderen
3. Steeds meer doen met minder mensen

Is een remedie mogelijk?
Jawel, al blijft het een theoretisch verhaal.

1. Managers moeten niet langer weglopen voor hun verantwoordelijkheden. Ze moeten betrouwbaar en voorspelbaar zijn voor hun medewerkers. En waar nodig moeten ze stoute medewerkers aanspreken op hun gedrag.

2. Aan eindeloos vergaderen zou je een eind kunnen maken door te werken met een strakke agenda, snel knopen door te hakken en de deelnemers vooraf warm te maken voor de onderwerpen (bijvoorbeeld bij het koffie-apparaat). Fysieke uitputting helpt ook: voorschrijven dat je alleen staand of lopend mag vergaderen.

3. Een woordvoerder: “Het komt voor dat werknemers elk jaar 10 procent meer moeten produceren met 10 procent minder mensen.” Dat is niet leuk. De belofte is dat automatisering hogere productie mogelijk maakt, maar die wordt in kantooromgevingen niet altijd waargemaakt. “Een goede remedie is het op gang houden van de communicatie tussen de medewerker en zijn leidinggevende,” schrijft FMM.

En zo wordt alles weer teruggebracht tot het menselijk tekort: een mens kan niet communiceren met zijn medemens.

Bron: FMM mei 2016