Digital

Digital

Nieuws

Privacy is big business

Brancheorganisatie DDMA (Data Driven Marketing Association), belangenbehartiger van bedrijven en liefdadigheidsorganisaties die doen aan marketing met gegevens van personen, noemt het invoeren van de nieuwe privacyregels in 2018 een forse klus voor veel organisaties. Zo moeten bedrijven met meer dan 250 werknemers een specifieke privacy-administratie in het leven roepen en een ‘data protection officer’ aanstellen. De impact op de bedrijfsvoering is veel groter dan die van de cookiewet in 2012 en bedrijven moeten echt aan de slag om alles voor te bereiden.

De nieuwe Europese privacywet (General Data Protection Regulation, ofwel GDPR) vervangt in mei 2018 de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens. Een woordvoerder van DDMA: “De grootste verandering van de Europese privacyverordening voor het bedrijfsleven is de zwaardere documentatieplicht. Welke data wordt er verzameld, via welke bronnen, met welke systemen, hoe zijn die systemen beveiligd en wie kunnen erbij?”

Belangrijk voordeel is dat gewone burgers door de wet meer controle krijgen over hun eigen gegevens. Ze krijgen meer rechten om vergeten te worden en kunnen makkelijker gegevens laten verwijderen uit gegevensbestanden.

Op overtreding van de wet staan forse boetes die kunnen oplopen tot twintig miljoen euro of vier procent van de wereldwijde omzet. Privacy is daarmee big business en datastrategie een heet onderwerp.

Bron: Computable mei 2016