Digital

Digital

Nieuws

Niet Google moet veranderen, wij moeten veranderen

September 2015. We zitten in een koffiehuis en we werken wat. Intussen luisteren we naar de gesprekken van de aanwezigen. Veel onbegrijpelijke verhalen. Twee dames praten over ‘samenwerken in Google’. Dat wekt onze interesse… als het grote Microsoft een mooie samenwerkingsomgeving kan leveren, waarom het grote Google dan niet…? Toch hoor je er zeer weinig over. Even googlen dan maar: “Google en documentmanagement”.

Er blijkt een jaar of wat geleden een klein Nederlands bedrijf serieus iets te hebben geprobeerd met documentmanagement in Google. ‘Echt documentmanagement’. Dus niet alleen documenten opslaan en delen, maar de hele reutemeteut. Maar dat is kennelijk niets geworden, het bedrijf rept op de eigen website vandaag de dag met geen woord over Google.

Wat je wel vindt: de tien geboden van Google. Interessant. Die geboden staan aan de basis van het bestaan van het bedrijf. En tegelijk zijn het de tien geboden die digitaal werken (en leven) tot een feest kunnen maken. Dit zijn ze.

1 Richt je op de eindgebruiker en alles komt goed
Betekent: het gaat om de ervaring van de eindgebruiker. Daartoe heeft Google zelfs een eigen browser ontworpen. Een fijne eindgebruikerservaring betekent: simpel, helder, snel. Alles wat Google aanbiedt, zal vanzelfsprekend zijn. Nooit zal een mens denken: dat zou ik toch heel anders hebben gedaan.

2 Eén ding goed doen is beter dan tien dingen half doen
Google doet aan zoeken, zoeken en zoeken. Alles wat Google doet, ook documentmanagement, is gebaseerd op zoeken (en vinden). Google werkt dagelijks aan verbetering van zoeken en vinden. Ook producten als Gmail en Google Maps zijn gebaseerd op zoeken.

3 Snel is beter dan langzaam
Mensen leven kort en hebben weinig tijd. Die tijd willen ze niet verspillen aan wachten op zoekresultaten: ze willen direct vinden wat ze zoeken. Elke milliseconde winst is een blij moment voor iedere Google-medewerker. Google Chrome is dan ook de snelste browser op aarde.

4 Internet is democratie
Google zoekt en vindt op basis van wat alle mensen op aarde op internet maken, liken en posten. Hoe meer likes, hoe meer bezoeken, hoe meer gewicht bij de zoekresultaten. Iedereen heeft dus invloed, en iedereen heeft evenveel invloed.
Google gebruikt haar eigen PageRank™ algoritme. En verbetert dat voortdurend. Het algoritme weegt iedere website op meer dan tweehonderd punten. Die bepalen gezamenlijk de rangschikking van de zoekresultaten. Daar zit geen commerciële of andere menselijke invloed tussen.

5 Informatie is mobiel
Je zit niet de hele dag achter een bureau, je bent mobiel. Dus moet informatie mobiel zijn. Google volgt de innovatie, Google veroorzaakt de innovatie. Op elk apparaat, met elk besturingssysteem, kun je de gewenste informatie vinden.

6 We verdienen geld om beter te kunnen worden
Google is een bedrijf, de schoorsteen moet roken. Google verdient zijn geld met advertenties en het verkopen van zoekdiensten aan bedrijven. De rest van de wereld betaalt niet voor de diensten van Google: iedereen werkt immers, door actief te zijn op internet, mee aan de verbetering van Google.
Als adverteerders actief zijn op de site van Google, geeft Google dit duidelijk aan.

7 Er is altijd méér informatie
Google zoekt altijd naar meer informatie om te kunnen indexeren en beschikbaar stellen aan de mensheid.

8 Informatie is internationaal
Google is geboren in Californië. Het droomland van velen. De missie van Google is wereldwijd: overal de beste zoekervaring bieden. Daarom kun je via Google in meer dan 130 talen zoeken. En in een kort ogenblik een hele website laten vertalen in de taal die je wenst.

9 Werken is leuk
Werken moet leuk zijn. Dat is de basis van Google. Creatief en uitdagend werk houd je wakker en levend. Google wil je helpen die creativiteit aan te boren.
En verder: we nemen je ook serieus als je werkt zonder maatpak. Het gaat om de mens.

10 Goed is niet goed genoeg
Goed zijn we vanaf het begin. Ons doel is: beter worden, de beste worden. Dat doen we door innovatie, door interactie met iedereen, door de intuïtieve tools die we aanbieden, door altijd voorloper te willen zijn.

Alle (der)tien goed!
En toch zie je niemand Google Drive aanprijzen als DE voorziening voor documentmanagement in Nederland?
Waarom niet? Omdat Google zoeken is? Omdat wij nog willen ordenen? Is het niet in mappen (zoals veel veertigplussers), dan wel in metadata.
Dat concept is nou juist niet het concept van Google. Dat concept is: zoeken, vinden, presenteren. De nieuwe standaard voor documentmanagement, als het aan Google ligt. Nieuw? Eigenlijk al tientallen jaren.

Niet Google moet veranderen, wij moeten veranderen.