Digital

Digital

Nieuws

Gemeente wordt liever niet gebeld

De meeste Nederlandse gemeenten hebben het 14+ netnummer (de makkelijk te onthouden versie van het centrale nummer van de gemeente) technisch ingevoerd. Ze zijn dus klaar om de klant via de telefoon te woord te staan. Gek genoeg doen maar weinig gemeenten iets om de burger te wijzen op het 14+ nummer. Kennelijk willen ze nog steeds vooral het digitale kanaal bevorderen. Terwijl de minder digitaal ingestelde burgers – en dat zijn er toch heel wat – de telefoon het meest waarderen.

Het Center for eGovernment Studies (CFES) van de Universiteit Twente onderzocht op verzoek van KING de rol van de telefoon in de gemeentelijke dienstverlening. Hun conclusie (niet verrassend): de niet-digitale burger zweert bij de telefoon en de gemeente doet weinig aan promotie van de (arbeidsintensieve) telefoon.

Een woordvoerder van CFES constateert dat burgers die niet digitaal zijn ingesteld, ook op andere terreinen vaker hulp nodig hebben, en dus relatief vaak contact zoeken met de overheid. De aanbeveling van CFES voor het 14+ telefoonnummer is helder: “Geen halfslachtig beleid, alstublieft. Afschaffen of uitrollen!”

Bron: Binnenlands bestuur februari 2015