Digital

Digital

Nieuws

Overheid moet niet te digitaal worden

De overheid streeft naar zoveel mogelijk digitaal zaken doen met burgers. Terwijl burgers juist welbewust kiezen voor een kanaal: balie, telefoon of website. Sommige mensen nemen zelfs met liefde een middagje vrij om het gemeentehuis te bezoeken.
Sterker nog, stelt het Center for e-Government Studies van de Universiteit Twente vast: zelfs zeer digitaal vaardige Nederlanders willen niet alle zaken digitaal afhandelen.
Het Center for e-Government Studies deed een onderzoek in opdracht van de gemeente Amsterdam.

De overheid wil in 2017 realiseren dat het digitale kanaal het primaire kanaal is in contacten met burgers en bedrijven. Achtergrond: de verwachting dat digitale dienstverlening leidt tot grotere tevredenheid bij burgers en ook nog eens effici├źntiewinst voor beide partijen.

De Nationale Ombudsman waarschuwde al eerder dat overheden slim moeten nadenken voordat zij het volledig digitale pad op gaan. Hij was vooral bezorgd om burgers die digitaal niet zo handig zijn. Het Center for e-Government Studies voegt hieraan nog een dimensie toe: ook burgers die handig zijn met computer en smarphone hebben vaak een voorkeur voor andere manieren van communicatie.

Het Center for e-Government Studies adviseert dan ook per gemeentelijke product vast te stellen welk kanaal het verstandigste is.

Bron: Emerce januari 2015