Digital

Digital

Nieuws

IT-blunders van 2014

Het einde van het jaar nadert en dus gaat iedereen weer lijstjes maken. De Amerikaanse website CNet heeft de tien grootste IT-blunders van 2014 vast op een rijtje gezet:

  • Amazon ging smartphones maken, maar niemand kocht ze. De schade: miljoen dollar.
  • Google bouwde drijvende showrooms: aan de oost- als de westkust van de Verenigde Staten bouwde Google aan twee enorme varende showrooms. In het geheim, maar iedereen wist het. Intussen zijn de boten verdwenen en is de schade onbekend.
  • Apple’s iCloud gehacked: veel beroemdheden gebruiken apparaten van Apple en slaan hun gegevens – bijvoorbeeld pikante foto’s – in de iCloud op. De foto’s doken – door tekortschietende beveiliging van Apple of beroemdheden zelf – plots op internet op. Met veel imagoschade voor Apple.
  • Home Depot: gegevens van miljoenen klanten op straat. Een digitaal inbraakje in de systemen van winkelketen The Home Depot zorgde ervoor dat de gegevens van 56 miljoen klanten op straat kwamen te liggen.
  • Apple: beetje te buigzaam… de iPhone 6 bleek ietwat te buigzaam geconstrueerd. Wie het apparaat in de broekzak stopte en daarna ging zitten, had opeens een kromme iPhone.
  • De smartwatch kwam niet. Het was de belofte van 2014, maar er is geen enkele werkende smartwatch op de markt gekomen.
  • Microsoft neemt afscheid van Kinect. De spelcomputer met een sensor die de bewegingen van de speler meet, een geweldig idee. Helaas moest het ding minstens 400 euro kosten en dat betalen mensen niet voor ‘een spelcomputer’. Micorosoft staakte de verdere ontwikkeling om zijn XBox One te redden.
  • Uber, de veelgeprezen taxi-app die het mogelijk maakte voor een klein bedrag mee te rijden met een ander. Helaas: concurrenten en overheden dwarsboomden een succes.
  • De smartphone van Tizen. Intel maakte een nieuw besturingssysteem, naast Android en iOS. Het kreeg de naam Tizen. Samsung besloot een serie telefoons met dit besturingssysteem te maken. Ze haalden nooit de markt.
  • Facebook ontmaskerd. Facebook deed wat je nooit mag doen als bedrijf: een experiment uivoeren met gebruikers zonder hen daarvan op de hoogte te stellen. Via psychologische technieken, onder meer valse reacties op berichten, probeerde het bedrijf de emotie van de leden te beïnvloeden. Ook hier: boze overheden en veel imagoschade.

Bron: Automatiseringgids november 2014