Digital

Digital

Nieuws

Virtual reality in de zakelijke wereld

De toepassing van Virtual Reality (VR) in de zakelijke wereld is al een succes en zal een steeds groter succes worden. Dat betoogt Kristian van Tuil van GooglePlus in Computerworld.

Hij noemt een aantal voorbeelden:

  • Op het gebied van design hebben verschillende onderwijsinstellingen al Virtual Reality Design Labs ingericht. In deze omgevingen leren studenten – ter voorbereiding op hun latere werkleven – te werken met VR-middelen en -technieken. De laboratoria zijn altijd samenwerkingsverbanden met technische bedrijven als Philips en DAF.
  • In de retail (detailhandel) krijgen klanten nu al verzoeken om met hun webcam virtueel producten uit te proberen, bijvoorbeeld zonnebrillen.
  • In de zorg zijn apparaten als de Oculus Rift behulpzaam bij het behandelen van psychische stoornissen als hoogtevrees, vliegangst en posttraumatische stressstoornis (PTSS). Uiteraard is vooral Amerika ver op het laatste terrein: de Amerikaanse onderzoeker Albert Rizzo behandelt veteranen uit de Irak-oorlogen al een decennium met het programma Virtual Iraq.
  • De onroerend-goedsector heeft de voordelen die VR biedt al langer begrepen: potentiële huizenkopers kunnen virtueel door het huis wandelen dat ze wellicht willen aanschaffen.
  • VR helpt, dankzij simulatie, bij training en educatie. Piloten moesten vroeger trainen in dure nagebouwde cockpits. Met VR kan dat allemaal veel goedkoper en vanuit huis. In de mijnindustrie zet men virtual reality in om boren te testen en personeel in het gebruik van die boren op te leiden.
  • De media doen ook mee. Het mediabedrijf Pixelcase bijvoorbeeld levert video’s in 360 graden die de gebruiker levensechte ervaringen bieden die hij anders nooit zou hebben durven ondergaan. Bijvoorbeeld zwemmen met haaien.

Bron: Computerworld november 2014