Digital

Digital

Nieuws

Gemeente Terneuzen whatsappt vrolijk door

De gemeente Terneuzen startte eind 2013 een pilot om WhatsApp te gebruiken als extra kanaal voor communicatie tussen burgers en ambtenaren. De pilot is een succes, meldt Binnenlands Bestuur, en Terneuzen gaat ermee door.

Burgers van het Zeewse stadje gebruiken het WhatsApp-kanaal voor vragen waarvoor ze normaal de telefoon pakken, dat wil zeggen vragen over: afvalophaal, trouwen, identiteitsbewijzen, openingstijden en meer van dat. Tijdens de pilot zijn 900 gesprekken via WhatsApp gevoerd, wat overigens maar een paar procent van de klantcontacten is.

De gemeente beoordeelt WhatsApp als ‘een goede en goedkope toevoeging’. Extra voordeel is dat alle WhatsAppers gebruikers zijn van een smartphone en dus gemakkelijk naar een link op de website van de gemeente kunnen klikken. Dat bevordert het gebruik van het digitale loket van Terneuzen. De burgers die tot nu toe via WhatsApp met de gemeente hebben gecommuniceerd, beoordelen dit kanaal hoog: ruim een acht.

Wethouder Frank Deij: “WhatsApp past binnen onze visie om nieuwe digitale en sociale media te benutten waar dat kan. Wat ons aanspreekt aan WhatsApp is dat deze handige communicatievorm bijdraagt aan meer digitale dienstverlening én dat er tegelijkertijd wel een vorm van persoonlijk contact is. Onze ervaring is dat klanten het waarderen als ze persoonlijk contact kunnen leggen als dat nodig is.”

Bron: binnenlandsbestuur oktober 2014