Digital

Digital

Nieuws

Digitale dienstverlening gemeenten wordt volwassen

De mensen van de postregistratie bij de overheid weten het al jaren: hoe meer formulieren je op internet beschikbaar stelt voor burgers, hoe minder post je ontvangt, en dus ook: hoe minder post je hoeft te registreren. Met andere woorden: hoe meer de burger zelf doet, hoe goedkoper het wordt.

PinkRoccade Local Government heeft het ook ontdekt, zo blijkt uit een vraaggesprek van een vertegenwoordiger van dat bedrijf met gemeente.nu. Uitgangspunt van het gesprek: een burger wil af en toe iets van zijn gemeente. Een nieuw paspoort, een uittreksel, of een klacht indienen. Waarom moeten alle burgers meebetalen aan de wens van die ene burger? Dat hoeft niet, aldus de vertegenwoordiger, als je de burger zelf zijn volledige aanvraag laat indienen.

De meeste gemeenten hebben dat door en werken hard aan digitale dienstverlening. Ze nemen een voorbeeld aan banken: die “doen al langer meer met minder”. Internetbankieren is de gewoonste zaak van de wereld geworden. Je pinpas krijg je met de post thuis. Waarom zou dat niet met een paspoort of rijbewijs kunnen. “Ook dat soort documenten kan je later activeren. Hoe dan ook heeft de overheid de persoonsgegevens vaak al in haar systeem staan.”

Digitale dienstverlening wordt daarmee een goed uitgangspunt voor besparingen, want “de burger is de goedkoopste ambtenaar.”

Leveranciers zien ook steeds meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld: je deelt als gemeente BAG-gegevens met de brandweer, zodat die bij een brand weet wat de indeling van het huis is. Ook draagbare apparaten met internetverbinding bieden allerlei toepassingsmogelijkheden voor gemeenten.

Intussen is ook digitaal aangeven van huwelijk en kinderen mogelijk. De woordvoerder van Pink: “Waddeneilandbewoners wiens kind op het vaste land is geboren hoeven na een korte, vermoeiende nacht dan niet meer met de boot naar het gemeentehuis om hun kind aan te geven. Dat is verbetering van je dienstverlening.”

Hij is optimistisch over de toekomst: “Sowieso zie je bij gemeenten een veel opener houding ontstaan.”

Bron: gemeente.nu oktober 2014