Digital

Digital

Nieuws

Big data in de praktijk

Big data. Je hoort de term overal. Maar wat zijn goede praktijkvoorbeelden? De Automatiseringgids somt er een paar op.

Een volledig beeld van de klant

Digitale winkels willen alles weten van hun klanten om die zo persoonlijk mogelijk te kunnen benaderen. Ze combineren dus gegevens over gedrag van de klant op hun website (welke pagina’s bezoekt de klant, hoe lang blijft ie hangen etc.) met gegevens over transacties van de klant (aankopen bijvoorbeeld) en gegevens van social media die aan het klantprofiel zijn gekoppeld. Zo ontstaat een ‘volledig’ beeld van de klant en kunnen gerichte aanbiedingen worden gedaan.

Het internet der dingen

Steeds meer apparaten (denk bijvoorbeeld aan elektriciteitsmeters) verzamelen continu gegevens van gebruikers. Die gegevens worden doorgestuurd naar de leveranciers die allerlei geavanceerde analyses loslaat op die gegevens…. en die analyses kunnen leiden tot adviezen of aanbiedingen.

Optimaliseren van de gegevenshuishouding

Bedrijven hebben zeer veel ongestructureerde gegevens opgeslagen op allerlei dure digitale plaatsen. Geautomatiseerde analyse van die gegevens kan leiden tot veel goedkopere opslag van gegevens op goedkope platformen.

Sneller rapporteren

Slimme inrichting en analyse van gegevens kan leiden tot snellere rapportages. Sommige banken kunnen vrijwel realtime balansrapportages aan klanten aanbieden. Voorheen ging er vaak een dag overheen voordat de gegevens uit allerlei systemen waren verzameld en gecombineerd. Zo versnelt big-data-analyse bedrijfsprocessen.

Bron: Automatiseringgids oktober 2014