Digital

Digital

Nieuws

Digitaal samenwerken met de klant blijft lastig

Nederlandse bedrijven willen graag samenwerken met klanten en leveranciers (in ketens). Veel bedrijven hebben daartoe samenwerkingsomgevingen ingericht die over het algemeen ‘maar net voldoen’. Dat schrijft Computable op basis van een onderzoek van Cisco Nederland.

Samenwerkingsomgevingen ontstonden een jaar of tien geleden en zijn sindsdien langzaam uitgebouwd. De meeste bedrijven constateren dat ze slecht passen op de huidige werkelijkheid van ‘mobile-first’. We leven namelijk in een wereld waarin de focus bij de ontwikkeling van nieuwe applicaties ligt op mobiele apparaten.

Een woordvoerder van Cisco: “Bedrijven realiseren zich dat samenwerking met klanten tot een betere afstemming van producten op de markt tot gevolg heeft, waardoor nieuwe commerciële kansen worden gecreëerd. Door ook met de keten nauwer samen te werken, kan deze productinnovatie bovendien sneller naar de klant worden gebracht. Daarnaast geeft een meerderheid aan dat beter samenwerken tussen de eigen werknemers nodig is. Het zijn allemaal belangrijke redenen om te investeren in collaboration.”

Liefst de helft van de ondervraagde bedrijven constateert dat de eigen samenwerkingsomgeving te weinig functionaliteit bevat om die samenwerking soepel te maken. Ook mobiel samenwerken verloopt nog zelden soepel.

Tegelijkertijd is de gemiddelde samenwerkingsomgeving duur in onderhoud. Veel bedrijven zoeken daarom de cloud op. Bijna twintig procent van de ondervraagde bedrijven werkt al vanuit de cloud. Naast minder kosten zijn de voordelen daarvan een betere gebruikerservaring, mogelijkheden om snel op- en af te kunnen schalen, toegang tot meer functionaliteit en administratieve eenvoud. Als belangrijk nadeel worden privacy en veiligheid genoemd.

Bron: Computable oktober 2013