Digital

Digital

Nieuws

Gemeenten vergelijken hun dienstverlening

De Nederlandse Vereniging Voor Burgerzaken (NVVB) stelt gemeenten een Dashboard Dienstverlening ter beschikking waarmee ze de kwaliteit van dienstverlening van hun afdelingen publiekszaken en het klantcontactcentrum kunnen meten.

Waarom? Een woordvoerder: “Gemeenten worden geconfronteerd met bezuinigingen, fusies enzovoort. Dat geeft een druk op de reguliere bedrijfsvoering. De kwaliteit van medewerkers neemt iets af, onder andere door minder opleidingsbudgetten. We proberen op deze manier de kwaliteit te verhogen en medewerkers te helpen zien welke kwaliteiten en vaardigheden ze nodig hebben.”

Het dashboard, beschikbaar via internet, bestaat uit vier onderdelen:

  • management- en stuurinformatie
  • mobiliteit & ontwikkeling
  • een kennisbank
  • e-learning

Uit het dashboard kunnen gemeentelijke bestuurders en managers informatie putten over klantcontacten, gesprekstijden, contacten die direct goed worden behandeld en klanttevredenheid. Ook kunnen ze gemakkelijke vergelijkingen maken met buurgemeenten.

Er hebben zich al 125 geïnteresseerde gemeenten gemeld.

Bron: Binnenlands bestuur september 2014