Digital

Digital

Nieuws

Burger tevreden over digitale overheid

Automatiseerder Everest heeft een onderzoek gedaan naar de digitale dienstverlening van de overheid en concludeert dat die ‘conform verwachting’ is. Een grappige conclusie, vindt Binnenlands bestuur.

De overheid wil in 2017 alle dienstverlening digitaal kunnen aanbieden en is aardig op weg om dat te realiseren. Voor de digitale diensten die vandaag de dag al worden aangeboden, krijgt de overheid van de burger het alleraardigste rapportcijfer 7. Waar is dat op gebaseerd?

Op de ervaringen die burgers hebben met diensten via internet. Je leest van alles over mislukkende e-overheidsprojecten, maar als de burger zelf in aanraking komt met een digitaal loket, valt dat niet tegen.

Welke loketten zijn dat dan? Meestal die voor het wijzigen of aanvragen van de zorgtoeslag (23,3 procent), de huurtoeslag (15,12 procent) en de studiefinanciering (13,1 procent). De ondervraagde burgers zijn tevreden over de wijze waarop ze online formulieren moeten invullen.

Overigens heeft dertig procent van de ondervraagde burgers nog nooit digitaal zaken gedaan met de overheid. De rest, bijna zeventig procent, heeft een voorkeur voor digitale dienstverlening boven dienstverlening via andere kanalen.

Bron: Binnenlands bestuur september 2014