Digital

Digital

Nieuws

Google trekt zich terug uit scheepvaart

In 2013 liet Google in het grootste geheim twee containerschepen ombouwen tot promotievaartuigen voor Google-producten. Allerlei geruchten deden de ronde: Google is bezig met de zelfrijdende auto, dus waarom niet met het zelfladende en zelfvarend schip?

Een jaar later is de rol van Google in de scheepvaart uitgespeeld. Een van de containerschepen, bijgenaamd Google Aak, gaat naar de sloop. Het andere wordt verkocht. Varende Google-stores, veel indrukwekkender dan welke Apple-store ook, komen er niet.

In San Francisco – waar een van de schepen werd verbouwd - was onmin met de autoriteiten, gecombineerd met de koppige weigering van Google om de juiste vergunningen aan te vragen, een belangrijke oorzaak.

Deskundigen beschouwen de mislukking van het vlootavontuur als symbolisch voor “het weinig gelukkige marketingbeleid” van Google. Anders dan Apple weet Google de snaar van de modegevoelige consument niet te raken. Zeker niet blijvend. Emerce: “Google zet eigen tablets en smartphones (Nexus) halfslachtig in de markt, kennelijk om Android-partners niet voor het hoofd te stoten, communiceert nauwelijks over de plannen rond Google Glass, tot ergernis van de ontwikkelgemeenschap, het adverteert mondjesmaat en dan nog voornamelijk op haar eigen internetdomeinen, en belangrijker: het heeft niet zoals Apple mooie winkels waar gebruikers producten kunnen aanraken.”

Ook heeft Google last van het feit dat het geen keuze kan maken tussen software en hardware als belangrijkste producten. Oppassen dus voor Google. Aan eigen succes gaat men het eerst ten onder.

Bron: emerce augustus 2014