Digital

Digital

Nieuws

Werknemers weten het beter

Werkgevers verbieden hun personeel massaal om onder werktijd actief te zijn op sociale media zoals Facebook en Twitter. Personeel negeert die verboden massaal. Dat is de stand van zaken in Nederland anno 2014.

Een onderzoek van Samsung laat zien dat bijna een derde van de werknemers geen boodschap heeft aan de beperkingen van de werkgever. Ze beschouwen het verbod als gebrek aan vertrouwen en dus volledig in strijd met het idee van het Nieuwe Werken.

Het gaat niet alleen om sociale media. De werknemers maken tegen de wil van hun werkgever gebruik van de volgende diensten op internet:

  • 24% apps om data op te slaan in de cloud
  • 27% programma’s om te kunnen chatten
  • 23% streamingwebsites voor audio of video
  • 22% Twitter

Als hun leidinggevende hun vraagt waarom ze zo eigenwijs zijn, zeggen ze dat ze anders hun werk niet gedaan kunnen krijgen.

Het zijn met name medewerkers onder de 35 jaar die de bedrijfsrichtlijnen in de wind slaan. Deze leeftijdsgroep is twee keer zo vaak ongehoorzaam als de rest van het kantoorpersoneel.

Bron: Automatiseringgids augustus 2014