Digital

Digital

Nieuws

Koppelen voorkomt fraude

Burgers plegen niet gemakkelijk fraude met publieke middelen omdat ze van nature zo slecht zijn, maar omdat overheden hun informatie zelden met elkaar vergelijken of naast elkaar leggen. Dat stelt een groep ervaringsdeskundigen die zich verenigd heeft onder de naam Burgerinitiatief 1overheid. Leden van het initiatief zijn onder andere de Amsterdamse ombudsman Arre Zuurmond en politie-adviseur Bernard Welten.

Voorbeelden van gebrek aan controle: de politie controleert wel of parkeergeld is betaald voor een geparkeerde auto maar niet of diezelfde auto geadministreerd is als gestolen of gesloopt. Een stouterik die nog vier jaar in de gevangenis moet zitten, kan zomaar een paspoort aanvragen. En het is een fluitje van een cent om hypotheekrenteaftrek binnen te halen voor een huis dat je verhuurt.

Nergens voor nodig, vindt het Burgerinitiatief, want al die informatie is gemakkelijk terug te vinden in een administratie. Koppelen van verschillende administraties is de oplossing. Een woordvoerder: “Als instanties zichzelf nou eens meer als één overheid zouden presenteren, maakt dat sommige fraude gewoon onmogelijk.”

Het voorkomen van fraude kan de staat veel opleveren: eind vorig jaar schatte PWC het totale fraudebedrag in Nederland op 11 miljard euro per jaar. Het gaat dan vooral om uitkeringsfraude, toeslagenfraude, faillissementsfraude, hypotheekfraude en belastingfraude.

Het Burgerinitiatief wil eigen ‘silo’s doorbreken’. De organisaties die informatie beheren, willen graag autonoom blijven en dat werkt verkokering in de hand. In plaats van koppeling. Wat zou helpen: een onafhankelijke Nationale Fraude-Autoriteit die rechtstreeks aan de Tweede Kamer rapporteert.

Er zijn ook tegenstemmen. Ad van Mierlo, manager van RCF Zuidwest Nederland, vindt het een versimpeling van de werkelijkheid dat koppeling van bestanden fraude zou uitbannen. Tegen Binnenlands bestuur zegt hij: “De preventieve elementen zijn cruciaal om op de repressieve lijn de juiste dingen te kunnen doen.. De overheid moet dus haar dienstverlening ook op orde hebben en goed communiceren. Pas dan kun je ook repressief zijn.”

Bron: Binnenlands bestuur juli 2014