Digital

Digital

Nieuws

De vraag reist, niet de klant

Sinds 1 mei werken in Drenthe de waterschappen, gemeenten en de provincie zelf nauw samen bij de afhandeling van vragen en meldingen van burgers. Een inwoner van Drenthe kan bij elke van de zeventien deelnemende organisaties aankloppen, de organisatie waar hij aanklopt zorgt dat zijn vraag of melding op de juiste plaats belandt. Daarmee realiseert Drenthe als eerste Nederlandse provincie het concept ‘niet de klant, maar de vraag reist’.

Het programma ‘Overheid heeft Antwoord’ ligt aan de basis van dit initiatief. Al in 2011 startten de deelnemende organisaties met de pilot Meldingen Openbare Ruimte (MOR). Doel was om de gemeente te positioneren als het loket voor de burger. Ook werden tussen provincie en gemeenten en gemeenten en gemeenten afspraken gemaakt over het doorzetten van meldingen. Belangrijkste resultaat van de pilot was de wens om intensiever samen te werken. Die wens is nu vervuld. Alleen is het niet alleen meer de gemeente die als loket fungeert, ook provincie en waterschappen hebben hun klantencontactcentrum op orde.

Een woordvoerder van de provincie Drenthe tegen e-overheid: “Dat is simpelweg nodig omdat burgers en bedrijven met vragen nog steeds ook de provincie of een waterschap zullen bellen en er ook nog steeds specifieke vraagstukken voor zowel waterschap als provincie zijn.”

Bron: e-overheid.nl mei 2014