Digital

Digital

Nieuws

Ook in de zorg heeft mobiel het hoogste woord

ICT’ers die werken aan nieuwe toepassingen in de zorg zijn meer gericht op de techniek dan op de zorgverlener of patiënt. Dat concludeert Luc de Witte, hoogleraar technologie in de zorg aan de Universiteit van Maastricht, in het tijdschrift Mediair van ict-leverancier Chipsoft: “Het wemelt momenteel van de apps waarbij je vanuit de zorg kunt vragen: wat is daar de toegevoegde waarde van?” Ook leveren losse apps allerlei issues rond informatiebeveiliging op die het vrijelijk gebruik van de app in de weg staan.

De belangrijkste oorzaak van de golf aan nieuwe toepassingen (apps) met twijfelachtige meerwaarde is dat ook in de zorg “alles mobiel moet”. Niet alle situaties in de zorg lenen zich daarvoor. Zo kun je je afvragen wat een snijdend specialist in de operatiekamer heeft aan een toepassing op een tablet. “Dat is toch niet praktisch.”

ICT’ers moeten nadenken over gebruikersscenario’s, over welk apparaat in welke situatie handig is. “Vaak wordt gedacht dat technologie de oplossing voor alles is, maar dat is helemaal niet zo,” zegt een woordvoerder van Chipsoft. “Het is prachtig dat je een app hebt waarmee je metingen kunt invoeren, maar als je die daarna nog een keer in het elektronisch patiëntendossier moet invoeren, ben je onnodig dubbel werk aan het doen.”

Dat is inderdaad een belangrijk vraagstuk in de zorg. Een zorgverlener moet alle gegevens van een patiënt beschikbaar hebben om goed zorg te kunnen verlenen. Er is dus meer behoefte aan een elektronisch patiëntendossier dan aan allerlei losse apps.

Maar goed, dat was al langer bekend.

Bron: Computable maart 2014