Digital

Digital

Nieuws

Facebook zit niet zonder concurrenten

Mark Zuckerberg begon met Facebook in 4 februari tien jaar. Het heeft hem wereldwijde roem en een kapitaal van ongeveer 24 miljard opgeleverd. Meer dan een miljard mensen gebruiken Facebook. Maar er zijn sites en apps die proberen marktaandeel van Facebook af te snoepen.
MT.nl beschrijft de belangrijkste vijf:

1. Snapchat
Een app bedoeld om foto’s te delen. De foto’s blijven, anders dan op Facebook, niet eeuwig rondzwerven, maar verwijderen zichzelf na maximaal 24 uur. Daardoor zijn de foto’s vaak een stuk opwindender dan die op Facebook. Snapchat richt zich op jeugd en jongeren en verwerkt zo’n 400 miljoen berichten per dag.
Pogingen van Facebook om Snapchat over te nemen liepen tot op heden spaak.

2. Whatsapp
WhatsApp is een veelgebruikte app voor het gratis versturen van berichten, foto’s en video’s met je eigen netwerk. Whatsapp maakt ook een opmars door op de zakelijke markt. Zo gebruiken medisch specialsten in India WhatsApp om gegevens uit te wisselen met collega’s. Whatsapp heeft bijna een half miljard actieve gebruikers en op Androïd is het de meest gedownloade app. Gebruikers zijn vooral gecharmeerd door de mogelijkheid om besloten groepen aan te maken eb veel persoonlijker dan op Facebook te kunnen chatten.

3. Twitter
Via twitter deel je in maximaal 140 tekens korte boodschappen met je volgers. Iedereen kan iedereen volgen, al kun je wel volgers blokkeren. De boodschappen op Twitter zijn minder persoonlijk dan die op Facebook. Twitter heeft ongeveer een kwart miljard actieve gebruikers die een half miljars tweets per dag versturen. Twitter beconcurreert Facebook vooral op de markt van advertenties.

4. Tinder
Tinder is een app om te daten die in de volksmond ook wel ‘vleesboek’ wordt genoemd: gebruikers beoordelen foto’s van andere gebruikers. Als foto’s wederzijds zijn goedgekeurd, kan contact worden gelegd. “Op die manier worden mensen op basis van uiterlijk beoordeeld, wat gewoon kan als je even de tijd wilt doden en kennelijk spreekt dat veel mensen aan.” Tinder is in opmars maar aantallen gebruikers zijn onbekend.

5 WeChat en Line: de dreiging uit het oosten
China en Japan zijn opkomende markten voor de sociale media. Ze hebben ook hun eigen apps. Bekend zijn het Chinese WeChat en het Japanse Line. WeChat lijkt op WhatsApp, met Line kun je berichten, foto’s en video’s versturen, bellen en spelletjes spelen. Het aantal gebruikers voor beide apps ligt tussen de kwart en half miljard, ook buiten Azië groeien de apps.

Bron: mt.nl februari 2014