Digital

Digital

Nieuws

Digitaal samenwerken kan veel beter

Een op de vier Nederlandse werknemers maakt gebruik van social tools om op het werk samen te werken met collega’s, klanten en opdrachtgevers. Daarmee scoort Nederland het hoogst van alle Europese landen. Zo is in Frankrijk nauwelijk een op de tien medewerkers sociaal actief. Dat schrijft Computable op basis van de resultaten van een onderzoek van Deloitte.
Uit dat onderzoek blijkt ook dat liefst drie op de vier Nederlanders privé actief is met social media.

Deloitte stelt vast dat mensen op de werkplek gebruik willen maken van dezelfde tools die ze thuis hebben. Meer dan de helft van de ondervraagden zegt bijvoorbeeld dat toegang tot eigentijdse tools om mee samen te werken de productiviteit verhoogt. Het gaat dan met name om tools voor delen van documenten, videoconferenties of instant chat.

Werknemers zijn over het algemeen slecht te spreken over de tools die hun werkgever hun biedt. Slechts een op de vijf medewerkers is tevreden met de technologie op het werk. En nog veel minder kantoorlieden zijn tevreden met de digitale samenwerkingstools: slechts zes procent.

Stephen Ward, partner bij Deloitte, concludeert: “Mensen maken in hun persoonlijke leven al veelvuldig gebruik van digitale toepassingen om samen te werken. Het is dus niet verrassend dat ze daar op het werk ook gebruik van willen maken om de productiviteit en het geluk op het werk te verbeteren. Het is opvallend hoe weinig Nederlandse organisaties die tools verstrekken. Zelfs in Nederland met de hoogste adoptie van social tools, geeft meer dan de helft van de mensen aan te werken in een omgeving met lage innovatie- en samenwerkingsmogelijkheden.”

Bron: Computable december 2013