Digital

Digital

Nieuws

Amsterdamse ombudsman treedt op tegen spontane mutaties

Arre Zuurmond is twee maanden actief als gemeentelijk ombudsman in onze hoofdstad (Amsterdam) en stelt via een tweet vast: “Opvallend veel klachten ontstaan door slechte ict en/of slechte informatievoorziening.”

Binnenlands bestuur ging op hem af en stelde hem een paar vragen.

Waar gaat het vaak mis? Bij vergunningen, uitkeringen, aanvragen en registraties. Zo zijn er opvallend veel ‘spontane mutaties’ (niet zo vreemd, want ICT houdt zich in het geheel niet aan de natuurwetten).
Een voorbeeld van een spontane mutatie: een parkeervergunning wordt zomaar opgeheven. “Dat doet het ICT-systeem,” zegt Zuurmond. En het blijkt niet zo makkelijk die mutatie ongedaan te maken. “Er zijn burgers die al vijf keer een boete hebben gehad omdat ze geen parkeervergunnning zouden hebben.”
Een ander voorbeeld: een burger krijgt een aanslag voor een huis waar ie al tien jaar geleden niet meer woont. En dat alleen omdat een adreswijziging niet bestendig blijkt. Vaak ook is de GBA-inschrijving een probleem: “Iemand wil op de wachtlijst voor een parkeervergunning, maar dat kan niet omdat er nog iemand anders op zijn adres staat ingeschreven.”

Ombudsman Zuurmond voelt zich als een vis in het water. In een vorig leven was hij bijvoorbeeld directeur van de Kafka-brigade, die ongerijmdheden van de overheid aan de kaak stelde: “Ik denk dat mijn specialisme mij dit laat zien. Ik ben als ombudsman ook meer gericht op de uitvoering dan op de juridische kanten. Ik heb flink wat bevoegdheden en in individuele gevallen zoals de genoemde situaties kan ik optreden.”

Mooier nog, zo geeft hij toe, is het om ook ICT-problemen duurzaam op te lossen.

Bron: Binnenlands bestuur november 2013