Digital

Digital

Nieuws

KCC moet twitteren!

De meeste gemeenten laten hun twitteraccount vullen door de afdeling communicatie. Dat is niet handig, zegt onderzoeker David Kok. Twitter is bedoeld voor praktische en concrete dingen. De tweets die een gemeente ontvangt, zijn over het algemeen praktische en concrete vragen van burgers. Het KCC (Klantencontactcentrum) kan die het beste beantwoorden. Via twitter.

Het is een van de conclusies van David Kok in zijn jaarlijkse rapport over gebruik van sociale media door gemeenten. Kok werkt als manager sociale media bij de griffie in Almere en is betrokken bij de site socialemediameetlat.nl. Zijn boek ‘Sociale Gemeenten, de Kracht van Nieuwe Media’ verscheen in november 2013.

Een mooie constatering is dat alle gemeenten intussen op de sociale media actief zijn. Over hoe ze dat doen, is Kok niet te spreken: “Gemeenten zien de nieuwe kanalen niet als fundamenteel anders, ze zetten ze in zoals ze de traditionele (media)kanalen ook gebruiken. Van interactie is nog te weinig sprake.”

Daarnaast is in veel gemeenten de inzet van sociale media nog steeds een hobby van een of twee enthousiaste ambtenaren van de afdeling communicatie. De rest van de organisatie ‘is gewoon aan het werk’. Dat is jammer, zegt Kok tegen Binnenlands bestuur: “Iedereen kan twitteren, communicatie zou dit meer moeten faciliteren dan zelf alle touwtjes in handen te houden. Het grootste deel van alle burgertweets is een vraag over dienstverlening of openbare ruimte. En dan zit daar een dure senior communicatiemedewerker een vraag over een dakkapel te beantwoorden. Laat het KCC de vragen afhandelen, dan kan de voorlichter de brede berichtgeving in de gaten houden en daaruit filteren wat voor de gemeente of de wethouders van belang is.”

Bron: Binnenlands Bestuur november 2013