Digital

Digital

Nieuws

Gemeente Uitgeest schaft fax geruisloos af

De gemeente Uitgeest heeft haar faxnummer officieel opgeheven. Daarmee is een einde gekomen aan een tijdperk. Wie zich nu schriftelijk tot de gemeente wil wenden, moet een brief sturen. Of gebruik maken van een elektronisch formulier.

De directe aanleiding voor het afschaffen van de gemeentefax: het enige faxapparaat van Uitgeest bleek bij een inspectie kapot te zijn. Wellicht was het ding al maanden stuk, maar niemand had het gemerkt, want niemand verwachtte een fax.

De gemeentewoordvoerder: “Heel af en toe kreeg de afdeling bezwaar en beroep nog een fax, van een burger die zijn bezwaarschrift met documenten kracht wilde bijzetten.”

De manager die akkoord moest geven voor de aanschaf van een nieuwe fax, gooide het over een andere boeg en schafte het faxnummer direct af. Op de website kon de burger lezen: “Het faxnummer van de gemeente Uitgeest is per direct opgeheven. De belangrijkste reden is dat er in dit digitale tijdperk nagenoeg geen gebruik meer van werd gemaakt. Voor de meeste zaken zijn speciale e-formulieren beschikbaar op de website.”

Klachten van burgers heeft de gemeente nog niet gehad. De woordvoerder: “Als er veel sentiment los komt dan heroverwegen we misschien ons besluit, maar voorlopig lijkt het er niet op.”

Bron: Binnenlands bestuur september 2013