Digital

Digital

Nieuws

MijnOverheid Berichtenbox beschikbaar!

De berichtenbox van MijnOverheid is klaar voor grootschalig gebruik door gemeenten. De Berichtenbox voor burgers biedt de overheid de mogelijkheid elektronische berichten te sturen aan een persoonlijke, beveiligde postbus op MijnOverheid.
Als een gemeente zich heeft aangesloten, kunnen bijvoorbeeld berichten worden verzonden over de gemeentelijke belastingaanslag, of herinneringen aan het verlengen van een paspoort. Dat scheelt een hoop papieren gedoe. Burgers kunnen hun Berichtenbox openen met hun DigiD.

In oktober 2012 zijn de gemeenten Eindhoven, Landerd, Rotterdam, Utrecht en het samenwerkingsverband GBTwente samen met Operatie NUP en Logius gestart met een pilot met de MijnOverheid Berichtenbox. De pilot is succesvol afgerond.

Theo van den Brink, projectleider Impactanalyses bij Operatie NUP: “De pilot heeft geresulteerd in een strak aansluitproces, waardoor de aansluitkosten en doorlooptijden sterk zijn gereduceerd. Als de uitgangssituatie - een combinatie van leveranciers voor connectiviteit en software - geschikt is, kan worden aangesloten voor circa vijfduizend euro.”

Voor de invoering van MijnOverheid Berichtenbox is een stappenplan beschikbaar. Als een gemeente de juiste voorbereidingen heeft getroffen, is de doorlooptijd van een aansluiting maximaal zes weken.

Bron: e-overheid 30 juli 2013