Digital

Digital

Nieuws

Burger in Groningen maakt digitaal eigen uitkering over

Wie volledig digitaal en zonder tussenkomst van een ambtenaar zaken wil doen met de gemeente, moet erg armlastig worden en in Groningen gaan wonen. Groningers in de bijstand kunnen namelijk sinds kort een vergoeding uit de bijzondere bijstand aanvragen en ontvangen dankzij een online loket dat direct gekoppeld is aan de betaalmachine van de gemeente.

Woordvoerder Aissa Allaui namens de gemeente: “We testen het nog. We blijven nog voorzichtig. Voorlopig geldt het alleen voor de witgoedregeling en staat het alleen open voor klanten met een uitkering van SoZaWe.”

Drie uitkeringsgerechtigden hebben intussen een uitkering voor een nieuwe wasmachine of gasfornuis ontvangen via deze snelle weg.

Hoe weet de gemeente dat, als het automatisch gaat? De woordvoerder, nogmaals: “We hebben voor de zekerheid nog één fiatteringsslag ingebouwd, dus we moeten nog wel een druk op de knop geven, maar dat is in principe niet echt nodig. We hebben een hoop beren op de weg gezien, zoals een gek die allerlei aanvragen doet, of mensen die hun antwoorden te veel aanpassen. Maar vooralsnog werkt het.”

Groningen is van plan de komende maanden steeds meer regelingen binnen de bijzondere bijstand open te stellen voor de snelle online-aanvraag. Vanaf 1 september liefst allemaal! Waarom? “In het afhandelen van een aanvraag voor de bijzondere bijstand gaat veel tijd zitten. Op deze manier slaan we twee vliegen in één klap: de aanvrager krijgt meteen antwoord en hoeft niet langs te komen, en wij worden in tijden van bezuinigingen minder afhankelijk van personeel.”

Bron: Binnenlands bestuur 11 juli 2013