Digital

Digital

Nieuws

HP en de kunst van het innoveren

Jarenlang gold Apple als het meest innovatieve bedrijf van de wereld. De laatste jaren is dat minder geworden. iPhones en MacBooks zien er al jaren min of meer hetzelfde uit en ook op softwaregebied zijn geen grote vernieuwingen meer te zien. In Amerika geldt een iPhone zelfs als een apparaat voor mensen van middelbare leeftijd. De jeugd wil er niet mee worden gezien.

Voor Apple-liefhebbers – bijvoorbeeld de samenstellers van het magazine MacFan – is innoveren dus zo langzamerhand een ‘thema’ geworden. Als voorbeeld kunnen ze niet Apple nemen. Dat bedrijf kenmerkt, los van de weinig innovatieve praktijken van de laatste jaren, door een zeer gesloten bedrijfscultuur.

Dat kun je niet zeggen van Hewlett Packard (HP), marktleider in zakelijk printen. Topman Ian Brooks, European Head of Innovation and Sustainable Computing bij HP, gaf onlangs een enorme zaal vol partners en journalisten een heldere inkijk in het reilen en zeilen bij HP Labs, de innovatieve tak van het bedrijf.

HP Labs heeft zeven vestigingen waar het bedrijf fundamenteel onderzoek doet naar producten en technologieën. Het belangrijkste doel is niet om direct een verkoopbaar product te ontwikkelen, maar om concepten te bedenken waar het bedrijf de komende jaren op kan voortborduren.
Al in 1966 vonden HP-oprichters Bill Hewlett and David Packard dit de enige weg om ontwikkelingen voor te blijven. Producten snel op de markt zetten kan weliswaar leiden tot succes op de korte termijn, maar bevordert niet de duurzame verandering van een onderneming.

Het werkte in de jaren tachtig heel goed. HP Labs was toen de broedplaats voor inkjet-technologie. Dat zou nooit zijn gelukt als de productie-omgeving van HP het voor het zeggen had: daar was lasertechniek de moneymaker. HP Labs verrichtte ook pionierswerk in led-verlichting. De vermarkting daarvan werd overgelaten aan andere bedrijven.

In de jaren daarna heeft HP de innovatie ietwat laten ondersneeuwen ten gunste van het dagelijkse werk en de winst. Het logisch gevolg: gebrek aan productvernieuwing.

Maar onder leiding van topvrouw Meg Whitman is innovatie weer een kerntaak van het bedrijf geworden. HP Labs mag weer 20 jaar en verder in de toekomst kijken, maar heeft tegelijk de taak een bijdrage te leveren aan geavanceerde productontwikkeling die binnen twee jaar tot verkoopbare producten leiden.

Topman Ian Brooks kon niet vrijelijk praten over alle vernieuwingen die HP onderzoekt, maar vertelde wel dat het bedrijf werkt aan een systeem om verpakkingen en producten beter te beschermen tegen namaak. Daarnaast kijkt HP Labs naar de mogelijkheid om de computer te vragen of hij de filmbeelden kan opzoeken waarin een bepaalde op een bepaald paard rijdt. Niet door scènes te indexeren, maar “op basis van patroonherkenning”.

Tenslotte – zeker interessant in een tijd van exploderende clouddiensten – is HP het project Moonshot gestart, met als doel serverparken in datacenters te optimaliseren. Daarbij moeten minstens drie keer zoveel servers in een datacenter passen, met veel lager energiegebruik en veel minder bekabeling.

Innovaties waar je als mens weinig van ziet, maar waarmee je als wereld flink opschiet.

Bron: MacFan 19 maart 2013