Digital

Digital

Nieuws

HNP: het Nieuwe Parkeren bij Eneco en Shell

Shell verhuisde enige tijd geleden (terug) naar Rotterdam. Niet naar het befaamde Shell-gebouw aan het Hofplein, maar naar een nieuwer pand, bijna aan het Hofplein.
Shell greep de gelegenheid aan om Het Nieuwe Parkeren te introduceren: een forse vermindering van het aantal parkeerplaatsen en invoering van slimme parkeerpassen om toch iedereen te helpen aan de parkeerplek die hij nodig heeft.

“Intelligenter gebruik maken van het beschikbare parkeerareaal”, dat is wat Shell heeft gedaan en wat intussen opgang maakt als Het Nieuwe Parkeren. Flexibel inspelen op de vraag, de behoeften en de mogelijkheden van werkgevers en werknemers.

Shell verhuisde van vier vestigingen naar één vestiging. Nu maken 1100 medewerkers gebruik van 700 flexplekken en 200 parkeerplaatsen. Vroeger was dat ondenkbaar, en zelfs nu zou dat te weinig zijn, ware het niet dat Shell koos om een parkeerpas alleen uit te geven voor mensen die meer dan 30 kilometer van de hoofdvestiging wonen of meer dan 45 minuten met het openbaar vervoer zouden moeten reizen.

Energiebedrijf Eneco volgde dezelfde aanpak bij de verhuizing van zeven vestingen naar één locatie. Voor 2100 medewerkers zijn 350 parkeerplaatsen beschikbaar. Eneco gaf 550 parkeerpassen uit. Alleen invaliden, bedrijfsauto’s en bezoekers zijn zeker van een pas en Eneco maakte geen onderscheid tussen leaserijders en niet-leaserijders.
Medewerkers die op een plek woonden met een slechte openbaarvervoersverbinding, kregen als eersten een pas, maar alleen als met de auto 26 minuten of meer sneller waren dan met bus en trein.
Eneco maakte het nog slimmer en ontwierp een parkeersysteem waarbij pashouders verschillende rechten hebben. Hun rechten vervallen als ze niet aanwezig zijn en komen dan beschikbaar voor pashouders die voor die dag eigenlijk geen rechten hebben. De beschikbare parkeerruimte wordt hierdoor dagelijks optimaal benut.

Overigens voerde Eneco tegelijkertijd organisatiebreed digitaal werken met SharePoint in, onder projectleiding van Digital.

Bron: Verkeersnet.nl 19 maart 2013