Digital

Digital

Nieuws

Digitale overheid is stroeve overheid

Alex Brenninkmeijer, de Nationale Ombudsman, laat zich door het Financieele Dagblad interviewen over het toenemend aantal klachten van ondernemers over de overheid.
Die klachten gaan vooral over hoe moeilijk het is een vergunning van de overheid los te krijgen die niet standaard is. Brenninkmeijer: “Ondernemers zeggen dan ook dat er niet voor niets het werkwoord “gunnen” in “vergunning” zit. Alsof de overheid ze het moet gunnen.

Daarnaast hebben ondernemers veel te klagen over de Belastingdienst en het UWV. Klagen over de Belastingdienst is een oud-Hollands familiespel, de klachten over het UWV hebben meestal te maken met geschillen over reïntegrerende werknemers.

Opvallend is dat een forse meerderheid van de zogenaamde intermediairs (bijvoorbeeld advocaten en belastingadviseurs) vindt dat de kwaliteit van de overheid enorm is afgenomen. Dat heeft niet eens met de bezuinigingen te maken, maar met de voortschrijdende en kennelijk niet goed bij de maatschappij passende digitalisering. Brenninkmeijer: “Overheden zetten bijvoorbeeld voor steeds meer zaken digitale middelen in. Maar niet iedereen kan daarin mee. Ook werken de systemen niet altijd. Zo krijgen wij veel klachten over Werk.nl van het UWV. Werkzoekenden die netjes alles invullen, worden er gewoon uitgegooid.”

Uiteraard geeft de Ombudsman ook adviezen en waarschuwingen.
Hij adviseert de overheid om haar regels wat simpeler te maken: “Er is geen ziekenhuisbestuurder die zijn eigen begroting snapt. Dat kan toch niet.”
En hij waarschuwt voor het tempo waarin het Rijk taken overhevelt naar gemeenten. Dat tempo noemt hij “bestuurlijk loodzwaar”.

Bron: Financieel Dagblad 21 maart 2013