Digital

Digital

Nieuws

Onderwijs voor de digitale maatschappij

Eurocommissaris Neelie Kroes schrijft een column over ‘het tekort aan digitale vaardigheden onder scholieren’. Een onderwerp dat nogal in het nieuws is, want wat je op school leert over digitaal leven en werken is ondermaats en ouderwets, is de veelgehoorde kritiek.

Maar er is meer nodig dan een eigentijds verplicht schoolvak op het gebied van digitale geletterdheid, vindt Neelie Kroes.

Waarom?
Het Nederlandse onderwijs is nog steeds gericht op het bevorderen van bepaalde talenten en te weinig op “mensen die kunnen zorgen, bouwen of creëren. Talent kan zich op veel manieren uiten en dus moeten we niet iedereen langs dezelfde meetlat leggen. Andere vaardigheden en andere manieren van denken moeten we stimuleren, niet ontmoedigen.”

Eigenlijk, zegt Kroes, is het Nederlandse onderwijs gebaseerd op verouderde ideeën over status en hiërarchie. Terwijl het duidelijk is dat nieuwe technologieën, zowel op de werkvloer als in de privé-sfeer, die hiërarchische structuren in een snel tempo slopen. Het gaat niet langer om vertrouwelijkheid en geheimhoudig, het gaat om openheid en delen van kennis en informatie. Alleen dat helpt de samenleving vooruit. En dat moet het onderwijs dus ook uitstralen.

Daarnaast ziet Kroes allerlei digitale mogelijkheden om het onderwijs veel meer af te stemmen op de individuele leerbehoeften van kinderen: “ICT biedt ons nieuwe uitdagende manieren van lesgeven en leren.” Het gaat er niet om kinderen koste wat kost in het onderwijssysteem aan te passen, nee, dankzij ICT kunnen we individuele leerlingen passend onderwijs geven!

Alleen zulk onderwijs zal Europa in staat stellen “onze koppositie op het gebied van kennis en innovatie te behouden (…) Dit vraagt om een flexibel onderwijssysteem met ruimte voor verscheidenheid.”

Concreter maakt Kroes het helaas niet. Het is aan de markt om dat te doen.

Bron: Financieel Dagblad 25 februari 2013