Digital

Digital

Nieuws

Zakelijk gebruik social media meestal zinloos

Vier op de vijf bedrijfsactiviteiten met social media zijn zonde van de moeite, meldt onderzoeksbureau Gartner. Managers en medewerkers zijn geïntrigeerd door de technische mogelijkheden van social media, maar gaan voorbij aan de bijdrage die ze kunnen leveren aan omzet, winst, klantbehoud en andere bedrijfsdoelstellingen. Gartner verwacht dat deze verspilling van het potentieel van social media nog jaren aanhoudt.

Managers gaan met social media precies zo om als met als met ‘reguliere’ technologische veranderingen. Het personeel krijgt een training en het management verwacht dat de technieken automatisch hun nut voor de organisatie bewijzen. Maar je ziet de meerwaarde, aldus Gratner, pas als medewerkers zelf ervaren hoe social media hun werk makkelijker maken. Die meerwaarde is wel nodig, want social media zijn in potentie de belangrijkste communicatiekanalen voor de zakelijke markt.

Gartner stelt dat bedrijven eerst een helder beleid moeten ontwikkelen voor zakelijk gebruik van sociale netwerken. Managers zelf zullen dan ook transparanter moeten werken.

Bron: Overhetnieuwewerken.nl, 7 februari 2013