Digital

Digital

Nieuws

Experimenten en spelletjes

Op zekere dag besloten we als Digital het woord ‘implementeren’ niet meer te gebruiken. Waarom? Waarschijnlijk omdat we het een raar woord vonden dat niks betekende.
Je kunt zeggen: “Het is maar een woord!”
Aan de andere kant: in ons vak heb je weinig anders om zinvol mee te communiceren dan woorden.

We hebben ook een hele tijd gepoogd het begrip ‘zaakgewijs werken’ te pushen ten koste van ‘zaakgericht werken’. Die slag hebben we verloren.

Ben Tiggelaar in de NRC, zaterdag 10 november 2012: “Stop met ‘uitrollen’!”
Je leest verder omdat je denkt: die alleraardigste Ben ergert zich aan het woord uitrollen en gaat een andere term voorstellen.
Maar nee… zijn verhaal gaat over een manager met een project. In het project zijn een aantal pilots geslaagd. Nu wil hij zijn ‘oplossing’ uitrollen over de hele organisatie. Maar hij is onzeker. Reactie van Ben:
“Als de pilots een succesvolle manier waren om samen tot veranderingen te komen, waarom ga je dan niet door met het doen van pilots? Stop met uitrollen. Doe alleen nog pilots.”

Dat is een briljant idee. Organisaties doen niets meer definitief, alles is een proef, een experiment. Intussen maken ze gewoon winst, of ze doen de andere dingen die ze moeten doen, en de mensen in de organisaties zijn dolgelukkig. Het concept ‘homo ludens’ van professor Huizinga eindelijk werkelijkheid geworden: werken is spelen, spelen is leren.

In een andere krant las ik dit weekeinde een interview met Pol van Boekel, voetbalscheidsrechter. Die probeert zich op de velden staande te houden met humor en relativeren. Dat lijkt een gevaarlijke techniek. Toch werkt ie. Van Boekel gaf eens een omstreden strafschop. Elf spelers van de benadeelde club stonden briesend om hem heen. Pol kreeg ze niet stil. Totdat hij zei: “Jongens jongens, het is maar een spelletje hoor!”
Zoals voetbal voor de profvoetballer een spelletje is, is het kantoor voor de kantoorwerker een speeltuin.

Experimenten en spelletjes: mooie middelen om snel uit de crisis te komen.