Digital

Digital

Nieuws

Het Nieuwe Werken bij gemeenten: verbinding maken met de buitenwereld

Organisatiegoeroe Jaap Peters is er nogal duidelijk in: alleen organisaties die werken met ‘de oplossingen van de 21ste eeuw’ hebben een toekomst. Dat geldt ook voor gemeenten. Voorbeelden van zulke oplossingen: sturen door vertrouwen in professionals, de front office-medewerkers zelf de leiding geven.

Hoe moeten gemeenten dat aanpakken?
Niet met geijkte middelen als ‘projectgroepjes’ en ‘een stukje lean’. Nee!

“Het begint bij het terugbrengen van het vertrouwen naar de medewerkers en dat met de juiste tools.”

ICT-tools?
“Dat is van essentieel belang, ja,” zegt Peters. “We zien te vaak professionele organisaties met hopeloos verouderde systemen. Dat kan echt niet meer. De iPad is bijvoorbeeld niet alleen geschikt voor leidinggevenden. Juist front office-medewerkers kunnen hier ontzettend veel aan hebben. Je hebt overal verbinding, bent mobiel. Dan kan je naar de burger toe. Dan is een gemeentehuis ook niet meer nodig.”

Of bijna niet…
“Mogelijk een klein gebouw. Of een steunpunt waar burgers documenten kunnen afhalen, maar liever zie ik de ambtenaar op pad gaan om een paspoort af te leveren, bijvoorbeeld. Zeker in kleine gemeenten kan dit goed, en zo houd je ook contact met je inwoners.”

Peters weet waarom die manier van werken succesvol is: “Allereerst: mensen leren het beste door ze in de praktijk te laten zien ze reageren op hun omgeving. Ze moeten letterlijk uit hun omgeving worden gehaald. Anders wordt hun contact met de buitenwereld verwaarloosd. Een simpel voorbeeld uit de praktijk: een dakkapel. Waarom wil iemand die uitbouw aan zijn huis? Dat is de vraag. Anders is het slechts een product, maar er zit een verhaal achter. Er is gezinsuitbreiding op komst, bijvoorbeeld. Het oudste kind gaat op zolder slapen. Door een simpele dakkapel als meer dan een product te zien, ontstaat daadwerkelijk een band met inwoners, wat mogelijk wat soft klinkt maar daadwerkelijk gebeurt hoor. Regels blijken vooral principes te zijn, die je kan interpreteren. Juist de mensen in het veld moeten deze regie krijgen. Zij moeten de backoffice aansturen, maar het gaat nu meestal precies andersom. Als je de beste medewerkers de wijk instuurt, geef je het zo vaak genoemde Nieuwe Werken pas echt handen en voeten, door verbindingen te maken met de buitenwereld.”

Ook over gemeentelijke samenwerking is Peters helder: “Je kunt samenwerken op alle terreinen die burgers niet boeien. Ik denk bijvoorbeeld niet dat het veel mensen interesseert waar hun paspoort is gemaakt. Of welke ict-systeem wordt gebruikt om de gemeentelijke website in de lucht te houden. Op die gebieden kan je dus heel goed samenwerken.”

Bron: http://www.gemeente.nu 3 septemer 2012