Digital

Digital

Nieuws

Je hebt voorlopers en nalopers

Je hebt voorlopers en bedrijven die bepaald geen voorloper zijn. Ordina hoort bij de laatste soort: nu pas gaat het een zaaksysteem ontwikkelen, en wel op verzoek van de provincie Zeeland. Je vraagt je af waarom Zeeland een nieuw zaaksysteem laat ontwikkelen op een zo langzamerhand overvolle markt van goede, matige en slechte systemen.
Robin Wildschut, programmamanager zaaksystemen (let op: meervoud! Zeeland zal niet de eerste organisatie zijn die meerdere zaaksystemen aanschaft) bij de provincie Zeeland, legt het uit: “Wij hadden geen expliciete voorkeur voor een standaard- of maatwerkoplossing. We hielden alle opties open, inclusief open source. Uiteindelijk scoorde Ordina aan de hand van de vijf wegingsfactoren het best.”
Ordina gebruikt voor de nieuwe oplossing weinig verrassend een aantal standaardcomponenten van Microsoft CRM en Sharepoint. “Daaroverheen legt Ordina ecm- en bpm-functionaliteit voor de afhandeling van zaken.” Het zaaksysteem moet op 1 januari 2013 klaar zijn. Ordina zal de oplossing dan ook als ‘standaardsysteem’ op de overheidsmarkt aanbieden onder de naam Provincie 3.0 en Gemeente 3.0. Desgewenst ook onder de naam Waterschap 3.0 of ZBO 3.0.
Zeeland wil door zaakgericht werken “haar inwoners beter informeren over de voortgang van een zaak, de behandeling van een zaak monitoren en sturen, relevante documenten toegangelijk maken en managementinformatie verkrijgen”.
Daarnaast wil Zeeland met het zaaksysteem een aantal bestaande pakketten vervangen.
Wildschut tenslotte, tegen Binnenlands Bestuur: “Het vergt een andere manier van denken en werken, namelijk procesgestuurd. Die processen lopen over afdelingen heen. Informatiemuurtjes worden afgebroken. Medewerkers begrijpen daardoor beter hoe bepaalde processen door de organisatie lopen. Dat verbetert uiteindelijk de dienstverlening aan klanten. Ook is het neerleggen van een goed zaaksysteem de basis is voor het nieuwe werken.”

Bron: Binnenlands Bestuur 22 mei 2012