Digital

Digital

Nieuws

Elektronische dienstverlening is niet voor alle burgers gemakkelijk

Er zijn burgers die moeite hebben met digitale overheidsdienstverlening. Die burgers kun je in een klasje bij elkaar zetten waar ze e-dienstverleningsles krijgen van ambtenaren. Je kunt daarvoor computerleslokalen van bibliotheken van bibliotheken gebruiken. Dat prachtige idee oppert, denkt onderzoeksinstituut Novay. In Enschede is het al een succes.

Online een DigiD aanvragen, digitaal een afspraak maken of een melding doorgeven: verworvenheden van de moderne tijd, maar sommige burgers hebben er moeite mee.
Vaak willen ze het wel leren, ervaart Wolfgang Ebbers van Novay. Hij is mede-initiatiefnemer van het project Digisterker en werkt aan het opzetten van cursussen in verschillende gemeenten.

Ebbers vindt het belangrijk om probleemgroepen niet alleen te identificeren, maar ook ‘bij de hand te nemen’. Voor het pilotproject van Digisterker in Enschede heeft hij cursusmaterialen ontwikkeld die zijn getest in de Openbare Bibliotheek van Enschede. “Veel openbare bibliotheken hebben computerleslokalen die daarvoor prima zijn te gebruiken”, zegt Ebbers. De interesse was groot: “Er kwamen drie keer zoveel mensen op af als we kwijt konden, zonder dat we er al te veel publiciteit aan gaven.”

Het is tijd om Digisterker uit te breiden, vindt Ebbers. Een kleine beheerclub moet de organisatie op zich nemen, en dat moet mogelijk zijn met een bescheiden financiële ondersteuning van de partners, zoals UWV en Belastingdienst. “Daarnaast doen we een beroep op het ambtenarenapparaat om de cursussen te geven. Veel ambtenaren reageren positief.”

Het aantal mensen dat e-dienstverlening moeilijk vindt, is al eens geschat op 1,6 miljoen. De stelling dat de e-diensten zélf eigenlijk simpeler zouden moeten zijn, onderschrijft Ebbers wel: “Maar dan negeer je een stuk van de werkelijkheid.” Er is ook een tekort aan kennis bij de overheid over het daadwerkelijk gebruiksvriendelijker maken van veel diensten.

Ebbers wil op korte termijn met de uitvoeringsorganisaties en geïnteresseerde gemeenten om de tafel om de Digisterker-aanpak op meer plaatsen in te zetten.

Bron: Binnenlands bestuur 7 maart 2012