Digital

Digital

Nieuws

Meer wijkagenten gaan twitteren

Een proef waarbij tien wijkagenten van het korps Hollands Midden zijn gaan twitteren, is volgens het korps een succes. Het contact met buurtbewoners is versterkt. ‘We hebben er extra ogen en oren in de wijken bij gekregen.’

Slechte pr

Het korps Hollands Midden begon september 2010 met een proef, waarbij 10 wijkagenten zijn gaan twitteren. Het korps had enige twijfel, maar wilde in de praktijk kijken welke voordelen en nadelen twittergebruik heeft. ‘Twitter is hot, maar is het ook iets voor de politie?’, vroeg het korps zich af, zegt persvoorlichter Renate den Elzen. Uit een evaluatie blijkt nu dat de voordelen ‘ruimschoots’ opwegen tegen het nadeel, dat vooral bestaat uit risico op slechte pr. Voortaan mogen alle agenten van het korps gaan twitteren.

Slotje

Eerst hebben de tien wijkagenten enkele maanden ‘achter een slotje’ proefgedraaid op twitter. ‘Zo konden ze ontdekken wat het betekent om een bericht van maximaal 140 tekens te maken. Daarbij hebben wij ze gecoacht hoe je compacte berichten kunt schrijven,’ zegt Den Elzen. ‘Daarna kregen ze een smartphone op zak, en zijn ze live gaat twitteren’.

Volgers

Uit een evaluatiegesprek met de twitterende agenten blijkt dat ze erg tevreden zijn over het nieuwe communicatiemiddel, zegt Den Elzen. ‘Een wijkagent heeft extra ogen in de wijk. In de stad hadden de wijkagenten heel snel heel veel volgers, maar ook in de kleinere dorpen blijkt dat er best veel volgers komen. We hadden 150 volgers in gedachte, maar sommigen hebben er nu wel 500.’

Getuigen

Veel tweets gaan over overlast in de wijk, zoals verkeersoverlast en vernielingen. ‘Het zijn vaak dingen waar bewoners echt zelf last van hebben, het heeft zeker zin bij het gebiedsgebonden politienetwerk’, zegt Den Elzen. Nadat iemand iets heeft gemeld, treedt de wijkagent vaak met de melder in contact. Hoe laagdrempelig ook, een melding via Twitter kan net zo worden gebruikt als een andere melding van een getuige, zegt Den Elzen.

Bedrijfsaccount

Naast de ‘persoonlijke’ accounts van de wijkagenten, heeft het korps ook een algemeen bedrijfsaccount. ‘Als ‘via het Hollands Midden-account iets binnen komt, zoals laatst over parkeeroverlast, zetten we dat door naar de wijkagent. Die probeert dan ook via Twitter nader in contact te komen. Bijvoorbeeld omdat hij graag via de telefoon wat meer informatie zou willen.’ Maar voor sommige mensen is telefonisch contact toch ‘een stap verder’ dan een Twittermelding, zegt Den Elzen. ‘In dit geval wilde diegene geen telefonisch contact. Gelukkig kon de wijkagent toch iets doen aan de overlast.’

PR

Naast de overlastmeldingen werkt het twitteren ook voor de pr, zegt Den Elzen. Onderstaande tweet is daar een voorbeeld van:

wijkagLeidenMid Collega hft heler v deze fiets aangehouden.Heler krijgt ‘n boete v paar100 Euri’s!#aangifteheeftzin http://yfrog.com/h7gtfwfj about 13 hours ago via Twitter for BlackBerry® Retweeted by PolitieHM

‘Zo’n bericht is leuk voor de wijkagent om te schrijven, mensen vinden het leuk om te lezen,’ zegt Den Elzen. ‘En hopelijk zorgt het voor grotere burgertevredenheid en een hoger aangiftepercentage.’

Bron: binnenlandsbestuur.nl