Digital

Digital

Nieuws

Verplichte normen dienstverlening bekend

De in 2012 verplichte minimumnormen voor gemeentelijke dienstverlening zijn bekend.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft de normen ook verwerkt in een kwaliteitshandvest. Het gaat om praktische kwesties, zoals de tijd die mag verstrijken voordat een beller naar het centrale nummer een medewerker aan de lijn moeten: 25 seconden. Of bijvoorbeeld over de wachttijd aan de balie: 15 minuten.

Benchmark

Aan gemeenteraden wordt gevraagd al bestaande handvesten aan te passen of een nieuwe op te stellen aan de hand van het kwaliteitshandvest van de VNG. “Met ingang van 2011 wordt de voortgang jaarlijks gemeten via de Benchmark Publiekszaken in combinatie met Waarstaatjegemeente”, schrijft de vereniging in een ledenbrief.

“De monitorresultaten zullen jaarlijks worden gepubliceerd. Op basis van de meetresultaten zullen de minimumbranchenormen periodiek worden herijkt en eventueel aangepast, in de vorm van groeipaden met nieuwe normen of aangescherpte normen.”

Bron: Gemeente.nu