Digital

Digital

Nieuws

Gemeente Den Haag is beste digitale dienstverlener

Voor de tweede keer op rij mag de gemeente Den Haag zich de beste digitale dienstverlener noemen. Volgens een onderzoek van Ernst & Young heeft de gemeente opnieuw het meest volwassen digitale loket van Nederland.

Digitale producten

Burgers en ondernemers in Den Haag kunnen veel gemeentelijke producten interactief afnemen. Zo kan men verschillende vergunningen aanvragen en afhandelen via het digitaal loket. Bij de meeste digitale loketten is of alleen een aanvraagformulier beschikbaar of slechts informatie over het product of de dienst.

Click, call en face

Andere steden die goed scoren zijn Rotterdam, Amstelveen, Zwolle en Dordrecht. De Haagse gemeente verleent momenteel haar service via drie kanalen en hanteert daarbij de volgorde click (website), call (telefonisch) en face (balie/huisbezoeken). De focus komt echter steeds meer te liggen op de digitale dienstverlening.

Minder kosten

Dankzij digitale dienstverlening kan de gemeente de burger elk uur van de dag van dienst kan zijn. En in tegenstelling tot de dienstverlening via de balie of telefoon, voor veel minder kosten. Het mes snijdt aan verschillende kanten: de burger is niet gebonden aan openingstijden, en de gemeente bespaart tijd en geld en de dienstverlening verloopt sneller

Bron: binnenlandsbestuur.nl