Digital

Digital

Nieuws

Top 7: Help, de gemeente gaat twitteren

156 Gemeenten hebben een twitteraccount, slechts een tiental is ook echt actief. Zeven korte tips om als gemeente serieus te starten met dit medium.

  • Zet er iemand op!
    Het moet iemands verantwoordelijkheid zijn, anders gebeurt het niet.
  • Begin!
    Wacht niet langdurige onderzoeken af, ga niet talloze keren om tafel met dure social media experts. Ga het doen! Begin rustig en bescheiden en bouw het langzaam uit. Het is niet eng en ook niet moeilijk.
  • Kijk rond in de eigen organisatie!
    Nee dit is niet het eerste twitteraccount. Binnen iedere organisatie zijn er mensen die al actief, en waarschijnlijk zelfs gepokt en gemazeld, zijn op twitter. Betrek die bij je plannen en leer van ze.
  • Doe er toe!
    Wees relevant. Er wordt genoeg ‘gekwebbeld’ en ‘gekibbeld’ op Twitter. Niks mis mee, maar gebruik daarvoor niet het gemeenteaccount.
  • Het gaat om interactie!
    Alleen automatisch de gemeentelijke nieuwsfeed naar Twitter doorzetten is niet interessant. We scharen het tenslotte onder de noemer social media. Wees dan ook sociaal en ga ‘in gesprek’, laat dat niet door een computer (nieuwsfeed) gevoerd worden.
  • Vind het wiel niet opnieuw uit!
    Hoe doen andere gemeenten het? Laat je inspireren door goede voorbeelden. Kijk bijvoorbeeld eens naar @gemzoetermeer of naar @gemspijkenisse
  • Werk aan een strategie!
    Eenmaal begonnen en dus al wat feeling met twitter is het toch tijd om het wat serieuzer aan te pakken. Je wil immers ook alles uit dit kanaal halen. Dus tijd om aan een strategie te werken. Tijd om de meer essentiele communicatievragen te stellen. Waarvoor wil je twitter gebruiken? Waarvoor wil je doelgroep dat je het gebruikt? Neem hiervoor wel de tijd, maar blijf ondertussen met je werkende account testen wat voor jouw gemeente werkt en wat niet.

Bron: Gemeente.nu