Digital

Digital

Nieuws

Ruim vijf miljoen burgers kunnen 14+nummer bellen

Vijftig gemeenten in Nederland hebben op dit moment een 14+nummer. Daarmee kunnen vijf miljoen mensen een makkelijk te onthouden telefoonnummer bellen voor het afhandelen van een groeiend aantal gemeentelijke diensten.

Klantcontactcentrum

Het is de bedoeling dat eind 2011 alle gemeenten in het kader van het Nationaal Uitvoeringsprogramma (NUP) bereikbaar zijn via een ’14+netnummer Antwoord¬©’. In 2015 moeten de gemeenten daarachter een klantcontactcentrum (KCC) hebben ingericht. Het 14+- nummer is er dan niet alleen voor vragen en meldingen aan de gemeente, maar ook aan andere overheden. De meeste vragen moeten door de KCC-medewerker rechtstreeks kunnen worden afgehandeld.

Even praten

Burgemeester Annemarie Jorritsma van Almere, tevens VNG-voorzitter en stuwende kracht achter de afspraak dat dat de gemeenten zullen aansluiten op het landelijke 14+netnummer, merkt overigens zelf dat het goed routeren van telefoontjes mensenwerk blijft, vertelde hoofd informatiebeleid Nancy Bakker de toehoorders op een e-overheidsconferentie. Jorritsma (of haar secretariaat) krijgt nog regelmatig burgers doorverbonden die 14 036 hebben gebeld en ‘die graag even met de burgemeester willen praten’.

Bron: binnenlandsbestuur.nl