Digital

Digital

Nieuws

Almere negeert scheldbrief

Concluderend uit een rapport van de Gemeentelijke Ombudsman in Almere moet een gemeente ook reageren op onbeleefde brieven van burgers. Zelfs als er scheldwoorden gebruikt worden hebben de burgers recht op een reactie omdat ze anders niet weten waar ze aan toe zijn. De gemeente Almere reageerde namelijk aanvankelijk niet op een brief van een burger die haar als ‘tuig’ bestempelde. Volgens de Ombudsman was de toon van de briefschrijver niet fatsoenlijk en daar had de gemeente hem zeker op mogen aanspreken. De gemeente had echter wel inhoudelijk op zijn argumenten moeten reageren zodat de burger weet waar hij aan toe is.

Overigens speelt mee dat de brief geen dreigende toon had en zich niet richtte op bepaalde medewerkers. De briefschrijver was boos op de gemeente Almere nadat zijn zoon een scooterongeluk had gehad. Hij was vlak voor een rotonde uitgegleden over losliggend zand. Om die reden diende de vader een schadeclaim in bij Almere.

Volgens de gemeente waren er in die periode in de buurt van de plek van het ongeval geen wegwerkzaamheden waarvan het zand afkomstig had kunnen zijn. Om die reden wees het verzekeringsbedrijf van de gemeente de claim af. Vervolgens stuurde de vader een tweede brief waarin hij stelde dat er wel degelijk werkzaamheden hadden plaatsgevonden en noemde hij de gemeente ‘tuig’. Aanvankelijk kreeg hij hier geen reactie op. Na bemoeienis van de Ombudsman kreeg de vader een goed gemotiveerde afwijzing van zijn claim. Tevens heeft de gemeente haar excuses aangeboden omdat zij niet eerder reageerde, zo liet de Ombudsman deze week weten.

Bron: binnenlandsbestuur.nl